Allemaal beestjes

Van Santa Cruz cruisden we naar Cochabamba, waar we het tweede grootste Christus-standbeeld bezochten ter wereld, na – u raad het nooit, maar dan ook echt nóóit –  Świebodzin, Polen. Die van Rio komt er zielig achter.

Verder was het plan ook om het PN Toro Toro te bezoeken, waarvoor we om 5.30h paraat stonden in de pikke donker, wachtend op een bus. Iedereen vroeg zich af wat we daar stonden te doen, en toen het 6 uur was en we nog altijd geen bus hadden gezien, dachten we hetzelfde. Een vriendelijke taxichauffeur bracht ons nog naar het kantoor van de busmaatschappij, waar de chauffeur op het gemak zijn bus aan het wassen was. De bus zou die dag om 18 uur ‘s avonds uitrijden in plaats van om 6 uur ‘s morgens; maar we mochten wel wachten in het kantoor. We bedankten de man vriendelijk en besloten het park te laten voor wat het was – naar La Paz it was!

Na een helse busrit van 9 uur door zanderige bergpaden smaller dan de Borsstraat, kwamen we eindelijk aan in La Paz, de “echte” hoofdstad van Bolivië. Op zich was La Paz geen bijzonder mooie stad, maar ze is wel schitterend gelegen, in een vallei volledig omgeven door bergen waaronder de Illampu. Wonderschoon, vooral vanop het 15de verdiep van het Radisson, waar we met enige pokerface zijn binnen geglipt. Daarna gingen we weer mooi naar ons eigen hotelletje, wat voor een tiende van de prijs toch ook de moeite was.

het uitzicht van op het Radisson

La Paz is de thuisbasis van de “death road” (camino de la muerte), oftewel de dodelijkste route ter wereld, tussen La Cumbre en Coroico. Maar als de mannen van Top Gear dat durven met de auto, dan durven wij dat met de fiets! Het weze opgemerkt dat er tegenwoordig wel een andere weg is gelegd, waardoor je zelden tegenliggers hebt, maar toch! De fiets op, en over 63 km een flinke 3500 m naar beneden! Het uitzicht was prachtig op de foto’s die we vooraf zagen, maar de weergoden besloten ons dat te onthouden en de rit nog wat spannender te maken: mist en regen all the way over rotsen en modder! En we leven nog áltijd!

Verder namen we ook eens de tijd om te blijven liggen tot voorbij 8 uur ’s morgens (reizen is zó vermoeiend!) en om lui tv te kijken vanuit ons bed. Top!

We namen ook de beslissing om tóch naar Rurrenabaque te gaan, het vertrekpunt voor het Boliviaanse PN Madidi, waar je zowel de jungle als de pampas kan bezoeken. Wij kozen voor de pampas deze keer, waar je volgens elke reiziger die het erover had de dieren die er zitten ook werkelijk kan zien – en gelijk hadden ze! We vlogen heen en weer naar het kleine stadje aan de oevers van de Beni (o-ver-laden met luidruchtige Israëlieten) van waaruit we een jeeprit van 3 uur en een bootrit van 2 uur te verwerken kregen. Wat een mens allemaal doet om beesten te zien!

Op de driedaagse zagen we alles wat ze ons beloofd hadden: kaaimannen, een anaconda, brulapen, doodshoofdapen, rivierdolfijnen, hoatzins, een luiaard, kapibara’s, schildpadden, arenden; allemaal mochten we ze even bekijken alvorens ze de benen namen. Even kregen we het moeilijk toen een gids van een andere touroperator een anaconda had gevonden en de slang één voor één in de nek van welwillende toeristen legde. We vroegen hem om het beestje los te laten, maar het enige antwoord was dat dit Bolivië was, en niet Europa. Onze gids wist ons nog te vertellen dat de anaconda de volgende week niet zou halen, de bacteriën en insectenspray op de handen zijn medogenloos voor de huis van de slang. We hadden grote vragen bij ons idee om naar de pampas te komen. En toen onze innerlijke vragen allemaal even verwerkt waren, kwam er nog een Duitser langs die trots vertelde dat hij de gids al gevraagd had om een kaiman te vangen. Soms voelden we ons echt een beetje vreemd bij het hele gebeuren. De rust en de dieren hadden echter een prachtig effect om ons humeur, en al snel konden we niet anders dan genieten.

Categories: Bolivia | Tags: , , , , , , , | 1 Comment

Post navigation

One thought on “Allemaal beestjes

1. conny

wat ziet het er weer prachtig uit hoor,mooi om te zien hoe jullie ervan genieten